Sunday, January 27, 2008

Politik - statskonsten.

Kära Fredrik!

Den här artikeln har med all önskvärd tydlighet illustrerat en sak för mig.

Vad det här gäller är att statens juridiska apparat anpassar sig för en privatägd medieoligarki. Följdaktligen, en fusion mellan privat ekonomisk och statlig makt. Rent effektivt innebär det här att politisk makt blivit en handelsvara, såsom i exempelvis Pinochets Chile, eller Mussolinis Italien.
Jag påstår inte att regeringen Reinfeldt är fascister. Jag påstår att regeringen Reinfeldt är nickedockor i händerna på fascisterna. Borgerligheten är inte ett likvärdigt politiskt system som är alternativet till socialdemokrati - borgerligheten är ett systematiskt angrepp på det fria samhället som inte kommer att upphöra förrän den krossas i grunden eller uppnår sitt slutgiltiga mål: Nattväktarstaten.

PS: Fredde, är vi fortfarande polare? Ta en öl på onsdag? Jag sitter på Movitz vid ca 18:00 om du vill ta en after-work. Du svarar aldrig på mina mail längre. Jag vill gärna hänga med dig, men bollen är på din planhalva nu så att säga. Vill du fortsätta det vi har får du ta och visa det.

No comments: