Saturday, August 18, 2007

Praktiskt genusvetenskap

BETWEEN THE TIME WHEN THE OCEANS DRANK ATLANTIS.
AND THE RISE OF THE SONS OF ARYAS.
THERE WAS AN AGE, UNDREAMED OF.
AND ONTO THIS AGE - CONAN!
DESTINED TO BEAR THE JEWELLED CROWN OF AQUILLONIA UPON A TROUBLED BROW.

Conansoundtracket ftw. På pendeln vid Årstaberg höll jag på att få ett svårartat psykbryt på den grupp med 30-åriga kvinnor som konsekvent kallade varandra för "tjejer" och klär sig som fjortonåringar med hjärntumörer. Dra slutsatser om min lycka när jag kom på att jag hade musikmaskinen i fickan, och började lyssna på Mako:s (RIP) uppläsning inför första Conan-filmen. Jag minns Conan som en betydligt mer avancerad och mångbottnad karaktär än Arnold framställer honom som i filmerna, men soundtracket... <3


Idag flyttade Lisa till Malmö. Visserligen kommer hon, på Bonniers begäran, tillbaka redan på måndag kväll, men då är det som gäst. Nu bor hon i Malmö, och den insikten har bankat sig in i skallen på mig. Ensamheten infinner sig som en blöt yllefilt runt ens huvud i ett brinnande hus - obehaglig men tvångsmässigt placerad av en muskulös brandman.

Jag kommer ha ekonomiska bekymmer i höst (döööh). Huvudsakligen för att CSN är en hög humorlösa typer, som tycker att jag inte skall ha studiemedel för att jag har en baktenta. Jag är förvisso den enda jag känner till som fått det beskedet, av ett antal bekanta med ett antal baktentor. Den enda baktenta jag har är ett PM från Genusvetenskap A, för två år sedan. Men även om jag inte har skrivet just det PM:et, tycker jag att mitt år med genusstudier har gett en hel del resultat för mig personligen. Inte minst för att jag lärt mig argumentera för det jag alltid har tyckt, utan för att jag har lärt mig en massa riktiga saker. Som att Firestone är skithäftig (hon förespråkade att havandeskap skulle tas över av maskiner!), bondmoror hade en betydligt mer framstående roll i samhället än man kunde trott, och att tjejer faktiskt inte bajsar rosa luktsuddgummi.

Jag stannade till på Movitz ikväll, min plan var att fiska sympati från Salle för att jag är ensam och övergiven, så att han ger mig ett jobb nån jävla gång. När jag då noterade att toaletten varit upptagen i lite drygt femton minuter, suckade jag inombords - den logiska slutsatsen är väl att någon antingen däckat i sina egna spyor eller har en veritabel härdsmälta där inne. I vilket fall är det inte så trevligt för efterföljande besökare. När då dörren äntligen öppnas, och en kvinna i 25-årsåldern kliver ut, höjer jag något på ögonbrynet och kliver in.
Och likförbannat, möts jag av lukten av rosa luktsuddgummi.

3 comments:

Joel Thorn said...

me like rosa luktsuddgummi och deras ursprung.

Björn said...

Joel!

Där avslöjade du din blogg för mig. Rosa luktsuddgummi och dess ursprung kan man ju skriva en smärre uppsats om, men det är väl knappast vidkommande för ämnet.
Relaterat är att jag kommer att sakna att sådär lite Björnigt tafatt försöka bli bästis med dig i höst. Din konst är sådär fist-to-face-imponerande att den är svår att bedömma objektivt, så som jag ser det är det enda sättet att bli kungligt shitfaced tillsammans och därigenom upplösa barriären mellan konstnär och beundrare.


Nu använde jag två engelska uttryck i en svensk mening. Vad fan är jag, Linda Skugge eller? Just shoot me innan jag degenererar further.

Summan av det hela är, att jag kommer upp och hälsar på i Gävle i höst. Tills dess försöker vi båda två palla plugget. Sen tar vi ett järn tillsammans. kk?

Joel Thorn said...

låter som en bra plan, skall börja förfesta lite. och det det med att lägga till en länk till min blog går fin fint.. jag skall göra det sammma när ja gär nykter nog. hade min älskling... du påminer mig om Dylan Moran....Black Books ftw



och jag avgudar Dylan Moran