Wednesday, June 18, 2008

30 silverpenningar, Fredrick Federley. Vad skall du köpa för dem?

Centerpartisten Staffan Danielsson höll det i särklass minst trovärdiga anförandet jag någonsin sett. Han började faktiskt gråta någon minut in i sitt långrandiga tal - jag hoppas att det var för att någonting i honom dog, och att han faktiskt var tvungen att gå emot allt han tror på för att gå i den riktning partipiskan dikterade.

Genmälen av bl.a. Alice Åström (hon var skitbra, verkligen fantastiskt. Sannolikt riksdagens bästa talare just nu. Hon bör snarast ersätta Ohly, tbh) V, Lage Rahm MP, och några andra. Även om jag tar mig an en helt opartiskt betraktarroll, måste jag säga att opposition levererade en svidande kritik som ingen av de tre alliansledamöterna som talade kunde bemöta.

Därefter hölls voteringen. 67 frånvarande, 1 blankröst, 143 för och 138 emot.

Vad som verkligen äcklar mig, som kanske framgår av de två inläggen här under, är sättet som detta skett på. Inte bara regeringens förfarande, de har ju aldrig stuckit under stol med att de är ett gäng smash-and-grab-banditer som bara är ute efter att sabotera så mycket som möjligt innan de åker ut igen 2010. Det motbjudande är hela Sveriges befolkning. På vägen från riksdagshuset såg jag människor stå i barer, jublande och gråtande för Sveriges olycksöde i EM. Det är utifrån sportbarerna och tv-sofforna som den där krypande känslan av äckel och ensamhet kommer, den som kravlar in genom skinnet som tusentals illvilliga fluglarver som allihopa viskar "Zlatan är viktigare än brevsekretessen, hellre ett mål än yttrandefrihet".

Patriotism och nationell stolthet är två oerhört fula, smutsiga begrepp som över huvud taget inte borde förekomma i ett civiliserat sammanhang. Ändå finns det ett antal saker med Sverige som jag måste erkänna gör mig stolt, saker som inte finns överallt i världen; frihet, demokrati, välfärd. Under de senaste två åren upplever jag smärtsamt ofta det som att marken ger vika under mina fötter, och det bekväma, vänliga samhälle jag kommit att tycka riktigt bra om försvinner i fjärran medan jag faller ner i någon form av avgrundsmörker. Så vad kan man säga nu?

Idag förlorade vi någonting ovärderligt och oersättligt medan vi skrek och grät åt fotbolls-EM. Efter en rasslande, rosslande suck slocknade svensk parlamentarisms sista lilla gnista av trovärdighet. Idag blev Sverige mycket mindre Bamse, mycket mer Krösus Sork.

För att komplettera T.S. Elliot-citatet här nedanför:

Between the desire, And the spasm
Between the potency, And the existence
Between the essence, And the descent
Falls the Shadow
For Thine is the Kingdom

For Thine is, Life is, For Thine is the

This is the way the world ends
This is the way the world ends
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper.

—T.S. Eliot, "The Hollow Men" (1925)

1 comment:

Charlotta Krispinsson said...

så jävla fint. Inte sagt på ett ironiskt sätt, utan ett känslosamt, nästintill patetiskt sådant.

Jag har funderat lite på det här om att demokratin dog. Och, det här har ju egentligen du och jag redan diskuterat lite. Men.

Det kommer ju vara väldigt många som de närmsta åren sitter och diskuterar subversiv verksamhet, i hopp om att någon på echelon-myndigheten kommer få slösa bort sin tid en liten stund på att lyssna på ens diskussioner.

Borde det inte gå att "straffa ut sig" då? Om bombtillverkning blir det dagliga samtalsämnet på ens telefonlinje, blir man inte "svartlistad" som ointressant efter ett tag då?

Vidare, är det inte en spännande parallell att efter att försvaret ju tvingats till besparingar år efter år, (och vi vet ju vilka politiska partitillhörigheter som de allra flesta försvaret-lovers har), så ska det plötsligt börja satsas? Försvaret får miljoner från teleoperatörerna helt plötsligt, det redan existerande FRA kan börja bygga ut, osv. De tidigare relativt åsidosatta krafterna inom regeringen (och speciellt Fredriks parti) blir glada igen, alliansen mot allt gott och fint stärks, osv.

Hm. Jag har vidare funderingar kring detta, men kan nog skriva av mig dem i ett annat sammanhang någonannanstans.

Men, jag tycker det var fint med det poetiska inslaget. Mer sådant. Med konstens hjälp ska den banala ondskan bekämpas..